Laadpalen
Hoe werkt een laadpaal?
Langzaam versus snelladen
Langzame laders of “granny laders” zijn het voordeligst in aanschafprijs. Je legt je elektrische auto een nacht aan de lader. Ze laden met een vermogen van 3,4 tot 7,4 kW. Een granny lader heeft een vermogen van ongeveer 2,3 kW. Soms duurt het ruim een dag, voordat de accu vol is. Door de auto elke nacht te laden, kun je het voertuig dagelijks gebruiken. Niet elke elektrische auto moet een nacht of dag laden. Sommige accu’s zitten sneller vol. Overweeg voor jezelf of een langzame lader handig is.
Snelle laders zitten meestal bij laadstations, bedrijven en parkeerterreinen. Ze beschikken over een omvormer, waardoor ze sneller stroom kunnen leveren. Meestal kun je op een vermogen van minstens 50 kW rekenen. Je moet een speciale kabel voor een snellader gebruiken. Je vindt de kabels bij ieder laadstation. Je hoeft je eigen laadkabel dus niet mee te nemen. Snelladen is wel een stuk prijziger. Je betaalt al snel € 0,70 – € 0,90 euro per kWh. Je hebt tegenwoordig ook relatief snelle laadpalen voor zakelijk of privé gebruik. Deze palen kun je thuis laten installeren. Ze hebben een vermogen van 11 kW tot soms wel 22 kW.
Hoeveel fasen heb ik nodig?
Moet je voor een 1 en 3 fase laadpaal kiezen? Heb je een-fase stroom in je meterkast? Dan kun je alleen langzamere laadpalen aansluiten. Drie-fase stroom is sneller en efficiënter. Je kunt bij je netbeheerder altijd om een verzwaring vragen. Deze zal de meterkast dan aanpassen, zodat je een drie-fase laadpaal aan kunt sluiten. Controleer altijd je stroomaansluiting, voordat je een laadpaal in huis haalt.